Vi er lidt forvirrede | Danske BOLIGadvokater

Vi er lidt forvirrede

11.05.2017 11:24:27

Spørgsmål:

Vi er ved at købe et hus, og det har sådan set indtil videre gået rigtigt godt. D. 25/4 skrev både min kæreste og sælgers advokat under, vi fik ja fra både bank og kreditforening og så i fredags, efter de 6 hverdage var udløbet fik vi en mail om, at sælger ikke accepterer prisen alligevel. Mit spørgsmål er så: Kan det godt lade sig gøre? At de kommer bagefter når købsaftalen sådan set burde være bindende, og laver en indsigelse hvor de siger at de ikke accepterer prisen, men vil komme med yderligere krav ugen efter. Boligen bliver solgt som dødsbo og det er derfor en kreditforening som sælger ejendommen. Advokaten havde et forbehold mht. kreditforeningen, men så vidt at jeg har forstået har de også kun 6 hverdage til at svare i inden at aftalen som er underskrevet af begge parter er bindende?

Svar:

Kære Spørger

Som udgangspunkt er en aftale bindende for både køber og sælger, når købsaftalen er underskrevet af begge parter. Hvis ejendommen hovedsageligt er bestemt til beboelse for køber, har køber i medfør af bestemmelserne i Lov om forbrugerbeskyttelse ved erhvervelse af fast ejendom, § 6, ret til at fortryde købet. Fortrydelsesfristen er 6 hverdage efter aftalens indgåelse. Sælger har ingen lovbestemt fortrydelsesret.

Der kan være tillagt såvel køber som sælger en særlig ret til at annullere aftalen (fortryde), men dette skal i så fald have hjemmel i den indgåede aftale.

Du bør nok lade en advokat hjælpe dig med en gennemgang af handelsvilkårene for at få klarlagt om sådanne bestemmelser er indeholdt i købsaftalen.

Med venlig hilsen
Anders Welding