Markise duer ikke | Danske BOLIGadvokater
Rådgiverportalen

Markise duer ikke

07.11.2017 12:40:07

 

Spørgsmål:

Jeg har solgt et hus, hvor der på terrassen på 1. sal er en markise. På overtagelsesdagen gjorde jeg køber opmærksom på, at fjernbetjeningen ikke virkede, og dermed at markisen ikke virkede.

Markisen er købt hos Lauritz.com for 3.800 kr i 2013. Jeg har tidligere fået en vejledning fra dem om, hvordan jeg kunne reboote markisen. Den bad jeg køber om at bruge, men han kunne ikke få den igang, og nu kræver han, at jeg betaler for en reparation, alternativt at jeg skal købe en ny. Er jeg forpligtiget til det, og i givet fald skal jeg så betale mere end de 3.800 kr jeg gav for markisen reduceret med afskrivning for de 4 år, der er gået siden opsætningen.

I Boligejers afsnit om Fejl og Mangler skriver I, at køber må regne med, at der kan forekomme mangler, og at køber selv må udbedre dem, hvis udgifterne er under 6.000 kr. Er det korrekt og baserer det sig eventuelt på domafgørelser?

Svar:

Kære spørger

Det lyder som om, at du  måske har glemt at nævne for køber, at fjernbetjeningen og dermed markisen ikke virkede.

I så fald er du som udgangspunkt ansvarlig for at få den til at fungere igen.

Hvis den ikke kan sættes i funktionsdygtig stand, kan der blive tale om en erstatning/kompensation til køber – hvor der normalt skal tages et hensyn til den pågældende installations alder.

Hvis du ikke har vidst, at den ikke fungerede, kommer de overvejelser ind, som du nævner med at tage hensyn til størrelsen på det økonomiske krav set i relation til  købesummen og hvilken funktion, den mangelfulde installation har.

Med venlig hilsen/Kind regards

Erik Turley, advokat (H)
Dansk BOLIGadvokat, Hillerød


TILBAGE

Spørg BOLIG-brevkassen

Søg i brevkassen

Køb bolig
Sælg bolig
Andelsbolig
Sommerhus
Nybyggeri/ombygning
Leje
Erhverv
Tvangsauktion
Ejerforhold
Dokumenter
Fejl og mangler
Økonomi
Diverse