Ejendomsmægleren svare ikke | Danske BOLIGadvokater
Rådgiverportalen

Ejendomsmægleren svare ikke

25.09.2025 13:15:47

 

Spørgsmål
Jeg har en bolig til salg, som ejendomsmægler forventede solgt inden for 6 mdr. Formidlingsaftalen er udløbet for snart 1 år siden, dog er vi kørt videre på denne. Jeg har de sidste mange måneder forsøgt at komme i kontakt med ejendomsmægler mange gange. Når jeg ringer besvarer ejendomsmægler nogle gange at hun ringer tilbage efter endt fremvisning (af anden bolig). Andre gange tager EM den ikke. Udfordringen er, at EM ikke vender retur på hverken tlf eller sms. Der kan gå uger før jeg får kontakt. Sidst jeg snakkede med EM, spurgte jeg direkte om EM var kørt død i projektet eller mente den skulle sættes ned i pris. Dette mente EM ikke var nødvendigt, da der fortsat var aktivitet. Af personlige årsager har jeg behov for at huset sælges, hvorfor jeg af gode grunde har brug for at kunne komme i kontakt med EM. Jeg modtager ingen opdateringer og får heller ikke status opdateringer. Jeg føler at jeg skal tvinge oplysningerne ud af EM og jeg kun bliver kontaktet når der indimellem er en fremvisning. Ligeledes kontaktes jeg heller ikke efter fremvisninger, hvor der også kan gå flere dage før jeg hører fra EM. I min kontrakt er et punkt som hedder 6.2 Betaling. ‘Betaling ved salg af ejendom’: Ved betaling af ejendom betales der følgende ydelser i pkt. 6.1 digital markedsføring Ebolig+ og fotopakke aftalt som efter regning. Resten af ydelserne angivet i 6.1 er aftalt som resultatafhængige vederlag hvilket betyder, at der alene skal ske betaling, hvis salg af ejendommen opnås. ‘Betaling ved opsigelse af formidlingsaftale’: Ved opsigelse af formidlingsaftalen betales for de frem til opsigelsen udførte ydelser. (Denne finder jeg ikke relevant, da den jo er udløbet, på trods af at vi har fortsat samarbejdet?) ‘Betaling ved udløb af formidlingsaftalen’: Ved udløb betales xx.xxx kr. Mit spørgsmål er om jeg kan undgå at skulle betale alle disse poster? Jeg føler ikke at EM varetager sine pligter og udføre et tilfredsstillende arbejde. Jeg er indforstået med at skulle betale xx.xxx kr. Jeg er dog i tvivl om jeg tolker teksten rigtigt og jeg også skal betale for markedsføring og andet udført arbejde? Jeg har endnu ikke taget en dialog til EM, men påtænker at gøre dette, denne gang med en svarfrist. Jeg er ikke interesseret i at komme i uføre, medmindre jeg kan komme ud af aftalen uden det store tab, hvorfor jeg stiller mine spørgsmål til jer.

Svar
Det kommer an på, hvordan formidlingsaftalen er formuleret og opbygget.

Du bør kontakte en boligadvokat og få den gennemgået.

Men jeg vil klart anbefale, at du indgår i dialog med mægleren om opsigelse og betaling, idet det for mig lyder som om, at mæglers adfærd kan tale for en nedsættelse af honoraret til denne.

Med venlig hilsen
Rasmus Lindsten
Advokat, associeret partner
Hjemmeside


[mashshare] TILBAGE

Spørg BOLIG-brevkassen

Søg i brevkassen

Køb bolig
Sælg bolig
Andelsbolig
Sommerhus
Nybyggeri/ombygning
Leje
Erhverv
Tvangsauktion
Ejerforhold
Dokumenter
Fejl og mangler
Økonomi
Diverse