Rådgiverportalen

Betaling af husleje går ikke igennem

24.09.2020 08:22:50

 

Spørgsmål:

Hej Danske BOLIGadvokater

Jeg har boet til leje i 6 år igennem en privat udlejer.

Vi er 5 boliger (rækkehuse), vi har alle betalt husleje her pr. 1. august, men vores penge er sendt retur, da hans bankkonto er spærret.

Det er den samme konto, vi har betalt til i alle de år.

Vi har kontaktet udlejer, og han har taget kontakt til sin bank, og de prøver at finde fejlen, men vi hører intet.

Hvordan skal vi som lejer forholde os i forhold til, at vi ikke kan betale husleje, og vi intet hører fra ham?

Svar:

Kære Spørger

I har gjort det helt rigtige. Da I ikke kunne betale jeres husleje, har I kontaktet udlejer og orienteret ham herom samt bedt om nødvendige oplysninger, så I kan betale huslejen. I kan ikke gøre mere.

Herved er det udlejer, der er i misligholdelse, og ikke jer. Udlejer vil derfor ikke kunne påberåbe sig, at I er i restance, eller gøre indgribende misligholdelsesbeføjelser gældende i anledning heraf.

Det er dog min anbefaling, at I sørger for at kunne dokumentere, at I har rettet henvendelse til udlejer herom. Det kan I gøre ved at skrive breve eller mails til udlejer og beholde kopi heraf. På den måde kan I sikre jer, at I ikke pludselig havner i en situation, hvor I ikke har mulighed for at bevise, at det rent faktisk var udlejer, der var i misligholdelse, og ikke jer.

I bør naturligvis gemme de penge, som skulle have været anvendt til husleje, så I kan betale udlejer den fulde skyldige husleje, når det igen bliver muligt.

Iagttager I mine råd, bør I ikke være bekymrede for “grimme” overraskelser.

Med venlig hilsen / Best regards

Henrik Palmkvist
Dansk BOLIGadvokat, København Ø


TILBAGE

Spørg BOLIG-brevkassen

Søg i brevkassen

Køb bolig
Sælg bolig
Andelsbolig
Sommerhus
Nybyggeri/ombygning
Leje
Erhverv
Tvangsauktion
Ejerforhold
Dokumenter
Fejl og mangler
Økonomi
Diverse