Anmeldelse af krav for fejl og mangler | Danske BOLIGadvokater
Rådgiverportalen

Anmeldelse af krav for fejl og mangler

17.03.2021 09:13:48

 

Spørgsmål:

Vi har pr. 1/3-21 overtaget nøglerne til det hus, vi har købt. Vi har officiel købt huset pr 1/5-21.

Vi testede i går nogle af de hårde hvidevarer, der fulgte med huskøbet jf. købsaftalen. Her erfarede vi, at ovnen ikke kan varme op til mere end ca. 50 grader, hvor den stod på 200-225 g. varmluft i 50 min.

Gummiringen i vaskemaskinen er helt mørnet, men maskinen virker dog.

Vi tænker, at ovnen i hvert fald som minimum burde virke, hvilket den ikke gør.

Vi bliver dog i tvivl om, hvem man retter henvendelse til, når vi først officielt ejer huset pr. 1/5-21, og hvornår vi retter henvendelse jf. samme problemstilling, kan I måske hjælpe os med at opklarer dette?

Svar:

Kære Spørger

Hvis I har tegnet ejerskifteforsikring, kan I anmelde et krav dertil. Dog er det sandsynligt, at selvrisikoen vil være større end den forsikringsdækning, som kan opnås. Derfor er det måske ikke en farbar vej.

Har der medvirket en ejendomsmægler ved handlen, er der formentlig anvendt Dansk Ejendomsmæglerforenings standardkøbsaftale. Heraf fremgår, at hårde hvidevarer skal afleveres i brugbar stand. I min optik kan I derved have et erstatningskrav over for sælger, efter som i al fald ovnen ikke virker ordentligt, og derfor bør I reklamere over for ejendomsmægleren, alternativt sælger selv.

Uanset om I kontakter forsikringsselskabet, mægleren eller sælger, bør det ske hurtigst muligt. Det er uden betydning, at I har fået disposition over huset før overtagelsesdagen.

Med venlig hilsen / Best regards

Henrik Palmkvist
Dansk BOLIGadvokat, København


TILBAGE

Spørg BOLIG-brevkassen

Søg i brevkassen

Køb bolig
Sælg bolig
Andelsbolig
Sommerhus
Nybyggeri/ombygning
Leje
Erhverv
Tvangsauktion
Ejerforhold
Dokumenter
Fejl og mangler
Økonomi
Diverse